Wednesday 4 March 2015

Sesi Ke-6: My Journey To A Perfect Life.


Assalamu'alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh. Dengan izin Allah, sesi ke enam kelab Al-Quran yang diadakan pada hari Rabu (04/03/2015) telah pun berjalan dengan lancar. Sesi pada kali ini bertemakan "My Journey To A Perfect Life".

Yang bertanggungjawab bagi mengendalikan sesi ini adalah Ak. Mohammad Faris bin Pg. Sarudin, mahasiswa UBD dari School of Business and Economics. Bagi memulakan sesi, bacaan Surah Al-Fatihah (Pembukaan) beramai-ramai yang diketuai oleh beliau.






Sesi diteruskan dengan Tilawah dan penghayatanSurah Al-Maaidah (Hidanganayat 65 - 70 yang diketuai oleh Ak. Ahmad Abdul Mustaqim bin Pg. Hj. Samsudin, mahasiswa UBD dari Faculty of science. Berikut adalah terjemaahan bagi ayat tersebut;

"Dan sekiranya ahli kitab itu beriman dan bertakwa, niscaya Kami Hapus kesalahan-kesalahan mereka dan mereka tentu Kami Masukkan ke dalam surga-surga yang penuh kenikmatan."
[5:65]

"Dan sekiranya mereka sungguh-sungguh menjalankan (hukum) Taurat, Injil dan (al-Quran) yang diturunkan kepada mereka dari Tuhan-nya, niscaya mereka akan mendapat makanan dari atas mereka dan dari bawah kaki mereka. Di antara mereka ada sekelompok yang jujur dan taat. Dan banyak di antara mereka sangat buruk apa yang mereka kerjakan."
[5:66]

"Wahai Rasul! Sampaikanlah apa yang Diturunkan Tuhan-mu kepada-mu. Jika tidak engkau lakukan (apa yang diperintahkan itu) berarti engkau tidak menyampaikan amanat-Nya. Dan Allah Memelihara engkau dari (gangguan) manusia. Sungguh, Allah tidak Memberi petunjuk kepada orang-orang kafir."
[5:67]

"Katakanlah (Muhammad), "Wahai ahli kitab! Kamu tidak dipandang beragama sedikit pun hingga kamu menegakkan ajaran-ajaran Taurat, Injil dan (al-Quran) yang Diturunkan Tuhan-mu kepadamu." Dan apa yang Diturunkan Tuhan-mu kepadamu pasti akan membuat banyak di antara mereka lebih durhaka dan lebih ingkar, maka janganlah engkau berputus asa terhadap orang-orang kafir itu."
[5:68]

"Sesungguhnya orang-orang yang beriman, orang-orang Yahudi, Shabi-in dan orang-orang Nasrani, barangsiapa beriman kepada Allah, kepada hari kemudian dan berbuat kebajikan, maka tidak ada rasa khawatir padanya dan mereka tidak bersedih hati."
[5:69]

"Sesungguhnya Kami telah Mengambil perjanjian dari Bani Israil, dan telah Kami Utus kepada mereka rasul-rasul. Tetapi setiap rasul datang kepada mereka dengan membawa apa yang tidak sesuai dengan keinginan mereka, (maka) sebagian (dari rasul itu) mereka dustakan dan sebagian yang lain mereka bunuh."
[5:70]






Kemudian, video tazkirah - Living By Allah's Book by Ustaz Nouman Ali Khan: https://www.youtube.com/watch?v=vdZbShlqtWM dimainkan bagi peringatan untuk kita bahawa hidup untuk akhirah itu lebih bermanfaat bagi kita yang ganjarannya bukan hanya untuk di akhirah, tetapi Allah akan bagi kesenangan di dunia juga, Insya Allah.

**Credit - https://www.youtube.com/user/QuranWeekly

Seterusnya, sesi diteruskan dengan pembelajaran bahasa Arab yang tertumpu kepada bacaan-bacaan ketika solat dan seterusnya dilanjutkan lagi dengan pembelajaran tajwid: Mim mati. Kedua-dua sesi pembelajaran ini diikendalikan oleh Mohd. Aziz Zulazmi bin Samsudin, mahasiswa UBD dari Faculty of science.










Kemudian, sesi diteruskan lagi dengan aktiviti tajwid yang mana ahli-ahli diminta untuk mencari pasangan (muslimin dan muslimat diasingkan) dan mengenalpasti hukum-hukum 'Mim mati' yang terdapat di dalam Surah Al-'Alaq (Segumpal Darah), tiga kumpulan yang dapat mengenalpasti hukum-hukum tersebut dengan tepat dikira sebagai pemenangan dan edisi terbaru majalah JOM diberikan kepada mereka sebagai hadiah.

Sesi diakhiri dengan bacaan tasbih kifarah dan Surah Al-'Asr (Masa) sebagai penutup sesi. Sebelum bersurai, ahli-ahli dijemput untuk menikmati jamuan yang telah disediakan sambil tayangan video 'Mengejar bayangan' (link: https://www.youtube.com/watch?v=-7HpNzawOXU ) dan 'Menuju Cahaya' (linkhttps://www.youtube.com/watch?v=KnNSg0X3gYs) dimainkan sebagai peringatan kepada kita, Insya Allah.


**Credit - https://www.youtube.com/channel/UCX-4mrOc5r691SzDhHtkOgw

Sekian, terima kasih! Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh :D

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...