Friday 6 September 2013

Al-Waqf & Al-Ibtida'

بسم الله الرحمن الرحيم

Al-Waqf (الوقف)
  • Pengertian menurut bahasa: Berhenti/menahan.
  • Pengertian menurut istilah Ilmu Tajwid: Menghentikan bacaan dengan cara memutuskan suara di akhir perkataan sekejap untuk bernafas dengan niat akan menyambung bacaan semula.
  • Enam jenis:
  1. Waqf Tam (وقف تام)
  2. Waqf Kafi (وقف كاف)
  3. Waqf Hasan (وقف حسن)
  4. Waqf Qabih (وقف قبيح)
  5. Waqf Ja’iz (وقف جائز)
  6. Waqf Ta’anuq (وقف تعانق)

Waqf Tam (وقف تام)
  • Ertinya: Berhenti Sempurna iaitu berhenti pada ayat yang tidak ada tergantung makna dan lafaz pada ayat sebelumnya.
  • Dikenali juga sebagai:  Waqaf Lazim.
  • Tanda: ( مـ )

Waqf Kafi (وقف كاف)
  • Ertinya: Berhenti memadai/mencukupi iaitu menghentikan bacaan pada rangkaikata yang sempurna dari segi lafaznya tetapi maknanya masih terikat dengan kata-kata yang berikutnya.
  • Tanda: ( قلى ) – berhenti bacaan padanya adalah lebih utama.

Waqf Hasan (وقف حسن)
  • Ertinya: Berhenti elok/baik iaitu menghentikan bacaan pada rangkaikata yang sempurna makna pada dirinya, tetapi makna dan lafaznya masih terikat dengan kata-kata yang berikutnya.
  • Tanda: (صلى) – menyambung bacaan terus adalah lebih utama.

Waqf Qabih (وقف قبيح)
  • Ertinya: Berhenti tidak elok iaitu menghentikan bacaan pada rangkaikata yang tidak sempurna maknanya, kerana makna dan lafaznya masih terikat dengan kata-kata yang berikutnya.
  • Tanda: (لا) – tidak elok berhenti bacaan padanya.

Waqf Ja’iz (وقف جائز)
  • Ertinya: Berhenti harus iaitu menghentikan bacaan pada rangkaikata yang tidak sampai merosakkan maknanya.
  • Tanda: (ج) – harus berhenti bacaan padanya ataupun terus menyambungkan bacaannya.

Waqf Ta’anuq (وقف تعانق)
  • Ertinya: Berhenti berikat/berpeluk iaitu sejenis waqaf yang perlu kita perhatikan lebih dahulu di mana kita akan berhenti bacaan pada  satu di antara kedua tempat waqf yang berdekatan.
  • Dikenali juga sebagai Waqaf Muraqabah.
  • Tanda: ( .’. .’. ) – boleh berhenti pada salah satu tanda tersebut atau harus bacaannya disambung terus (tidak berhenti pada tanda pertama dan kedua)

Tanda berhenti

Al-Ibtida’ (الابتداء)
  • Pengertian dari segi bahasa: Permulaan.
  • Pengertian dari segi istilah Ilmu Tajwid: Memulakan bacaan setelah tamat/mengakhiri bacaan atau baru hendak memulakan bacaan al-Qur’an, biasanya memulakan bacaan dari awal surah atau awal ayat, atau menyambung bacaan setelah memberhentikan bacaan untuk bernafas, sama ada di akhir ayat atau di pertengahan ayat.
  • Dua bahagian:
  1. Permulaan harus/Ibtida’ Jaiz (ابتداء جائز)
  2. Permulaan tidak elok/Ibtida’ Qabih (ابتداء قبيح)

Ibtida’ Jaiz (ابتداء جائز)
  • Memulakan bacaan dari rangkaikata yang sempurna makna yang dikehendaki Allah (s.w.t).
  • Imam Ibnu al-Jazari berkata dalam kitabnya al-Nasyr: Setiap yang harus berhenti bacaan di atasnya harus memulakan bacaan dengan selepasnya.

Ibtida’ Qabih (ابتداء قبيح)
  • Memulakan bacaan dari rangkaikata yang tidak sempurna maknanya seperti merosak atau menimbulkan keraguan terhadap maksud ayat, kerana makna dan lafaznya masih terikat dengan rangkaikata sebelumnya, atau membawa makna yang tidak dikehendaki Allah (s.w.t)

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...