Wednesday 11 September 2013

Sesi Ke-4: Kenali al-Quran Kitani (KQK)


Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh. Sesi minggu ini adalah sesi KQK, iaitu Kenali Al-Quran Kitani. Pada sesi kali ini diadakan aktiviti bagi ahli-ahli Kelab al-Quran UBD.

Sesi dimulakan dengan bacaan Surah Al-Fatihah yang diketuai oleh Tuan Pengerusi dan beberapa kata alu-aluan dari Tuan Pengerusi. Kemudian, sesi diteruskan dengan bacaan tilawah al-Quran dari Surah Al-Furqan ayat 1-6 yang dibacakan oleh Abdul Hannan bin Haji Morshid. Terjemahan surah tersebut dibacakan oleh Ahmad Najib bin Haji Adnan.

Sesi diteruskan lagi dengan aktiviti KQK. Ahli-ahli Kelab al-Quran dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu muslimiin dan muslimaat. Setiap kumpulan diberikan penerangan mengenai cara permainan Kenali al-Quran Kitani (KQK) ‘board game’ oleh salah seorang ahli jawatan kuasa Kelab al-Quran. Setelah aktiviti permainan selesai, sesi diteruskan dengan perkongsian ilmu mengenai pengajaran yang dapat diambil dari aktiviti KQK. Penyampaian hadiah diberikan kepada tiga orang pemenang sahaja bagi setiap kumpulan. Setiap ahli yang hadir diberikan penanda buku sebagai cenderamata dari kelab Al-Quran. Setelah itu, ahli-ahli Kelab al-Quran dijemput untuk menikmati jamuan ringan. 

Sesi aktiviti berakhir dengan bacaan Surah Al-Asr sebagai doa penutup.

Board game muslimiin


Board game Muslimaat


Cenderamata berupa penanda buku


 
Bacaan tilawah al-Quran sebelum aktiviti permainan dimulakan


Ahli-ahli kelab khusyu' mendengar sambil menelaah ayat yang dibacakan


AJK memberi penerangan kepada kumpulan Muslimiin


AJK memberi penerangan kepada kumpulan Muslimaat



Permainan board game KQK dimulakan

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...